Roll, pitch eller yaw?

Roll, pitch eller yaw?

Roll är själva essencen i en avkörning hos bilbanan. Eftersom den är spårad och bilen har en sorts fena framtill som håller kvar bilen i spåret så betyder det att det är så gott som omöjligt att köra av bilbanan utan att det ger utslag på just roll. Vi såg höga spikar på roll-avläsningarna både i vanliga svängar och i avkörningar.

Det är alltså roll-värdet som vi ska försöka få AI-modellen att förutspå. Sen kan vi ta vettiga beslut på detta.

Roll, pitch eller yaw?

Roll, pitch eller yaw?

Pitch är intressant då den ger utslag på hög acceleration och hård inbromsning. Eftersom det inte finns några backar i vår bana så behöver vi inte tänka på den aspekten. Dessutom så vet redan bilen om vilket gaspådrag den har, därför behöver vi inte läsa av pitch för att se krafterna runt den axeln. Så vi avvaktar med pitch helt enkelt.
Roll, pitch eller yaw?

Roll, pitch eller yaw?

Yaw är lite intressantare än pitch. Här syns rotationen som uppstår vid en sväng. Däremot så visas bara hur mycket bilen svänger och inte direkt nödvändigtvis hur snabbt. Så utan en tidsaspekt så blir yaw ointressant. Däremot är det definitivt en axel vi ska ha i åtanke och den kan mycket väl komplettera modellerna för prediktion.
Rätt dator för projektet

Rätt dator för projektet

Inlägget är reklam för en produkt hos Kjell&Company och innehåller annonslänkar. I detta projektet ska vi försöka styra en av bilarna på en bilbana. Bilbanan är av skalan 1:32. Datorn som ska köra AI’n och kontrollera bilbanan är en Raspberry Pi Zero W.
Bilbana, accelerometer och kraschar

Bilbana, accelerometer och kraschar

För att få ett hum om vilka sensorer och axlar som var av störst intresse så körde vi en massa tester. Accelerometern har tre axlar, typiskt 3D-verklighet: Yaw - tänk höger och vänster sväng. Pitch - upp och ned. Roll - i sidled, som om bilen skulle rulla.
Bilbana med AI, handkontrollerna

Bilbana med AI, handkontrollerna

Handkontrollerna består av en potentiometer, ett ställbart motstånd. Ju längre in knappen trycks desto mer fart får bilen. Denna bilbanan (eftersom den är ny) levererades med handkontroller som också hade mekaniska begränsningar. Man kunde alltså ställa in olika ’maxfarter’, detta för att barn ska kunna köra utan att köra av hela tiden. Dessa ignorerar vi helt och hållet.
Bilbana med AI, start och bilarna.

Bilbana med AI, start och bilarna.

När bilbanan levererades så påbörjades mätningarna. Bilen öppnades och det fanns en hel del olika saker som skulle räknas på. Vi behöver undersöka två olika (potentiella) störningar. Om vår bil står still och den andra bilen körs på full styrka. Hur mycket elektromagnetisk störning drabbas vår bil av då? Om vi kör vår bil på hög spänning. Hur mycket elektromagnetisk störning drabbas då vår Raspb…
Bilbana med AI, bilbanan.

Bilbana med AI, bilbanan.

Bilbanas skala 1:32 gör att bilarna är ungefär 10-15cm långa, beroende på bilmodell. Det är en nyinköpt bilbana men det är fortfarande av den enklare typen. Två spår, en handkontroll per spår och en sladd till väggen.
Raspberry Pi Sense HAT

Raspberry Pi Sense HAT

Inlägget är reklam för en produkt hos Kjell&Company och innehåller annonslänkar. För att utveckla och träna modellen behövs någon typ av data. Det kan (teoretiskt sett) vara vilken data som helst men i vårt fall så har vi valt att börja med accelerometer och eventuellt kompass. Raspberry PI Sense HAT har väldigt många olika sensorer och även en hel del LEDs. Vi har valt denna, trots sin storl…
Test av H-brygga och bil

Test av H-brygga och bil

En liten testplattform för att kontrollera kopplingen av hårdvara. Här kopplas batteri in i H-bryggan tillsammans med en enkortsdator som skickar ut tre signaler: Två stycken för att bestämma rotationsriktningen på motorn. En PWM (pulse width monitor) för att bestämma hastigheten. Denna enkortsdator ersätts senare av datorn som kör AI-modellen.
Accesstid accelerometer, benchmarking

Accesstid accelerometer, benchmarking

För att resultatet ska bli så bra som möjligt så behöver AI-modellerna så mycket och aktuell data som möjligt. Detta sätter press på flera delar av projektet. Här testas läshastigheten från givarna, i detta fallet: accelerometern. En tom while-loop kör, som väntat, 100 iterationer väldigt snabbt. Samma antal och while-loop fast med ett anrop till accelerometern tar 2.16 sekunder. Detta resultatet…