Bilbana, accelerometer och kraschar

Bilbana, accelerometer och kraschar

För att få ett hum om vilka sensorer och axlar som var av störst intresse så körde vi en massa tester.

Accelerometern har tre axlar, typiskt 3D-verklighet:

  1. Yaw - tänk höger och vänster sväng.
  2. Pitch - upp och ned.
  3. Roll - i sidled, som om bilen skulle rulla.
Roll, pitch eller yaw?

Roll, pitch eller yaw?

Yaw är lite intressantare än pitch. Här syns rotationen som uppstår vid en sväng. Däremot så visas bara hur mycket bilen svänger och inte direkt nödvändigtvis hur snabbt. Så utan en tidsaspekt så blir yaw ointressant. …

Roll, pitch eller yaw?

Roll, pitch eller yaw?

Pitch är intressant då den ger utslag på hög acceleration och hård inbromsning. Eftersom det inte finns några backar i vår bana så behöver vi inte tänka på den aspekten. Dessutom så vet redan bilen om vilket gaspådrag den har, därför behöver vi inte läsa av pitch för att se krafterna runt den axeln. …

Roll, pitch eller yaw?

Roll, pitch eller yaw?

Roll är själva essencen i en avkörning hos bilbanan. Eftersom den är spårad och bilen har en sorts fena framtill som håller kvar bilen i spåret så betyder det att det är så gott som omöjligt att köra av bilbanan utan att det ger utslag på just roll. Vi såg höga spikar på roll-avläsningarna både i vanliga svängar och i avkörningar. …

Test av sensorer, ställdon

Test av sensorer, ställdon

För att förbereda mjukvaru-modulerna och samtidigt testa accesstider så konstruerades här ett enkelt test. Datorn togglar (slår på och av) en av GPIO-kontakterna ett antal gånger. Tidtagning görs i mjukvaran med Pythons egna tidsbibliotek. På andra sidan sitter en röd LED för att ’visa’ effekten. Tiderna till ställdonen (LED i detta fall, motorn i framtiden) var tillfredsställande låga.

AI-bilbana, utrustning

AI-bilbana, utrustning

Det krävs mycket utrustning när alla mätningar ska göras. Den största utmaningen hittills, för oss icke-elektroingenjörer, har varit att ta reda på hur eventuella filter ska konstrueras.

« Till start