Att löda på kretskortet

Att löda på kretskortet

När du löder direkt på kortet gäller det att vara försiktig.

Skrapa alltid med en kniv på kortet om kontaktytan är platt på kortet. De flesta korten lackas och det är stor risk att även kontaktytan är lackad. Då finns det risk att tennet rinner runt bara. Det går också fint att ta bort ev. lack med medel, men var försiktig.

Löda fast bandkabel

Löda fast bandkabel

Att använda bandkabel när det går är att rekommendera. Ledarna är väldigt mycket mer skyddade och det är lättare att hålla koll på de. Mindre risk för trassel och att de åker in i andra komponenter eller hjul och bråkar. Det kan vara bra att, efter lödningen, fästa själva bandkabeln med lite häftmassa eller liknande för extra skydd. Detta gäller huvudsakligen under utveckling och testande av proje…
Bilbana med AI, strömförsörjning

Bilbana med AI, strömförsörjning

Det finns flera saker att ta hänsyn till när det kommer till strömförsörjning. Störningar. Att separera de olika elektriska systemen/delarna. Pålitlighet. Med en isolerad källa kan man säkerställa strömförsörjningen till eventuell dator. Skulle den tappa spänning så är det stor risk att den stänger ner. Får datorn (eller andra komponenter) tillfälliga spikar så finns stor risk att de går sönder…
Bästa batteriet för IoT eller inbyggda system

Bästa batteriet för IoT eller inbyggda system

Batterival är inte helt enkelt när det kommer till denna typen av projekt. I detta fallet är dessutom vikt också en faktor vilket gör det ännu svårare. Vissa enkortsdatorer går att strömförsörja direkt via GPIO-kontakterna, vissa behöver skydd- eller sidokretsar för att göra det möjligt (säkert). I vårt fall kör vi med en, så liten som möjligt, powerbank och micro USB. På det sättet slipper vi ett…
Roll, pitch eller yaw?

Roll, pitch eller yaw?

Yaw är lite intressantare än pitch. Här syns rotationen som uppstår vid en sväng. Däremot så visas bara hur mycket bilen svänger och inte direkt nödvändigtvis hur snabbt. Så utan en tidsaspekt så blir yaw ointressant. Däremot är det definitivt en axel vi ska ha i åtanke och den kan mycket väl komplettera modellerna för prediktion.
Raspberry Pi Sense HAT

Raspberry Pi Sense HAT

Inlägget är reklam för en produkt hos Kjell&Company och innehåller annonslänkar. För att utveckla och träna modellen behövs någon typ av data. Det kan (teoretiskt sett) vara vilken data som helst men i vårt fall så har vi valt att börja med accelerometer och eventuellt kompass. Raspberry PI Sense HAT har väldigt många olika sensorer och även en hel del LEDs. Vi har valt denna, trots sin storl…
Roll, pitch eller yaw?

Roll, pitch eller yaw?

Pitch är intressant då den ger utslag på hög acceleration och hård inbromsning. Eftersom det inte finns några backar i vår bana så behöver vi inte tänka på den aspekten. Dessutom så vet redan bilen om vilket gaspådrag den har, därför behöver vi inte läsa av pitch för att se krafterna runt den axeln. Så vi avvaktar med pitch helt enkelt.
H-brygga med enkortsdator och motor

H-brygga med enkortsdator och motor

Att kontrollera motorn från en enkortsdator kräver en H-brygga. H-bryggan kan variera enormt i komplexitet och tålighet. När man köper en H-brygga får man vara noga med följande: Hur hög spänning ska den klara av? Hur mycket ström ska den klara av? Hur många motorer ska den ha stöd för? Hur många olika sätt kan den påverka motorn? Logikspänning till H-bryggan. I sitt enklaste läge så sörjer H-…
Raspberry Pi i lager

Raspberry Pi i lager

Efter första halvåret av pandemin så var det väldigt svårt att få tag i en Raspberry pi, bland annat. Saker å ting ser ljusare ut nu på den fronten.
AI SDK snabbare än människan?

AI SDK snabbare än människan?

I våra test så användes ett AI SDK som installerades på en enkortsdator. Vid mätningarna så framgick tydligt att AI’n upptäckte svängarna i banan i god tid och kunde agera därefter. Hur som helst så var reglerloopen i systemet inte tillräckligt bra. Men efter lite justeringar så kommer den vinna!
Bilbana, accelerometer och kraschar

Bilbana, accelerometer och kraschar

För att få ett hum om vilka sensorer och axlar som var av störst intresse så körde vi en massa tester. Accelerometern har tre axlar, typiskt 3D-verklighet: Yaw - tänk höger och vänster sväng. Pitch - upp och ned. Roll - i sidled, som om bilen skulle rulla.